onsdag 16 september 2015

Rehabilitering efter hälseneruptur

Tiden går och jag har inga märkbara problem på grund av hälsenerupturen som jag drabbades av för nu 3,5 år sedan. Den är mycket grövre än den andra och jag inbillar mig därför att den kommer att hålla livet ut. Jag är en aning svagare och osmidigare i den foten och det benet fortfarande och blodådrorna på foten är tjockare och mer synliga men det är inget jag tänker på. Under 2014 kunde jag obehindrat springa, spela beachvolleyboll, volleyboll och squash bland annat.

Eftersom jag och ni som läser har olika erfarenheter av hur rehabiliteringen fungerar tänkte jag att jag lägger upp alla blad från min rehabilitering här. Det är det som de använder på Norrlands Universitetssjukhus i Umeå, NUS. Jag har även fått ta del av rehabiliteringsprogrammet från en vän i Stockholm som fick sin behandling på Karolinska sjukhuset, KS, så jag lägger in de bilderna också.

Om någon av er som läser har andra erfarenheter får ni gärna dela med er!












9 kommentarer:

  1. Hej Anna.

    Ådrog mig total hälseneruptur höger hälsena maj -15 och är på rehabprogram V 17-24 (får inte göra hopprep och stepbräda p g a risk för tendinos) Mkt varsam rehabträning ännu alltså p g a ofta ont/domnar i framfoten. Går obehindrat kortare sträckor och kan stå på jobbet i ca 1 timme m h a framfotspelott.
    Vänligen maila mig på levander71@gmail.com.
    Har frågor till dig bl a angående din återställningsgrad och resultatet av medicinska invalidetsbedömning för dig efter 1 år.
    M V H
    Karin

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!

    Kul att höra att din reptur gått och blivit bra. Kollade igenom dina bilder här och man blir lite brydd på vad mycket det kan skilja från län till län. Själv har jag lyckas med denna skada nu dec 2015 och är i vecka 6 från skadetillfället och det enda jag fick från min läkare var operation och byte till walkern och sen hem och instruktioner jag fick var "ta bort en klack varannan vecka hej då vi träffs i februari"�� öhhh ok sa jag gick hem. Nu när jag kollar dina bilder och så är det skoj att vissa sjukhus verkar mer lr mindre bry sig väldans lite om personen i fråga om vad den ska komma tillbaka till jobb etc men enligt dina papper och sånt ska en annan träna ganska mycket själv och så men som sagt det skiljer väldans mycket län till län men kul att se att det är olika rehabiliteringar mellan sjukhusen.

    SvaraRadera
  3. Hej Anna!

    Kul att höra att din reptur gått och blivit bra. Kollade igenom dina bilder här och man blir lite brydd på vad mycket det kan skilja från län till län. Själv har jag lyckas med denna skada nu dec 2015 och är i vecka 6 från skadetillfället och det enda jag fick från min läkare var operation och byte till walkern och sen hem och instruktioner jag fick var "ta bort en klack varannan vecka hej då vi träffs i februari"�� öhhh ok sa jag gick hem. Nu när jag kollar dina bilder och så är det skoj att vissa sjukhus verkar mer lr mindre bry sig väldans lite om personen i fråga om vad den ska komma tillbaka till jobb etc men enligt dina papper och sånt ska en annan träna ganska mycket själv och så men som sagt det skiljer väldans mycket län till län men kul att se att det är olika rehabiliteringar mellan sjukhusen.

    SvaraRadera
  4. Hej! Vet att denna tråd är rätt gammal men provar ändå.
    Jag undrar hur länge du var sjukskriven från ditt jobb? Mvh Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag var sjukskriven strax över tre månader. Jag minns det eftersom att försäkringskassan efter 90 dagar vill veta om arbetsplatsen kan erbjuda alternativa arbetsuppgifter som kan funka trots skadan. Det var inga problem eftersom att jag så snart efteråt var tillbaka. Då kunde jag fortfarande inte gå utan kryckor och tog mig fram i krypfart men det funkade :-)

      Radera
  5. Ok Tack! Jag är i samma sits och har i nästa vecka varit sjukskriven i 3 månader för total hälsenereptur. Min sjukgymnast anser att jag bör vara fortsatt sjukskriven ett par veckor till då jag har ett väldigt aktivt jobb som boendestödjare. Jag cyklar och går vart jag än ska. Min fot svullnar väldigt mycket vid belastning.Jag får vänta och se vad min läkare på ortopeden säger. Mvh Maria

    SvaraRadera
  6. Först måste jag tacka för denna blogg. Den hjälpte mig jättemycket. Jag hade tur som opererades, eftersom jag inte behövde ha otrosen på natten Min hälsena gick av juli 2016.

    SvaraRadera
  7. Tack för en intressant blogg. Jag skall snart genomgå en operation där man lossar hälsenans fäste vid hälen så jag gissar att prosseduren är den samma..Jag är lite oroad över dom praktiska konsekvenserna så dina rader ger mig lite bättre insikt . 😊. Varma hälsningar Jörgen

    SvaraRadera
  8. Bra blogg, hjälpte mej en del i mina funderingar kring hälsenan. Jag opererade dock inte min och det är jag glad för, masserade den mkt och badade en hel del i varmt vatten. Strumpan tvättade jag en gång om dagen med vanligt vatten och en flytande tvål som hjälpte till med lukten en hel del. Sov utan artrosen efter ca 6veckor. Gick hur bra som helst. Kändes som om hjärnan hade koll fast man sov :) tack för att du hjäper folk där ute med din blogg <3

    SvaraRadera