tisdag 21 augusti 2012

Framsteg :o)

Nu har jag haft semester i snart fem veckor och eftersom jag inte kunnat göra allt jag brukar göra på somrarna som att spela beachvolleyboll, cykla, paddla kajak och gå i fjällen har jag fått fylla semestern med andra sorters upplevelser. Under tiden har utvecklingen av foten blivit bättre och bättre samtidigt som det ibland känts segt.

En av de saker som jag kunnat göra nästan precis som vanligt var att hänga i sommarstugan med min härliga familj. Det är ett av de bästa semestermålen jag vet där man egentligen inte gör annat än att sola och bada om det är fint och spela kort och spel alla dagar. Och grilla :) Såå skönt med semester då man helt enkelt bara hänger. Dessutom tillät jag mig själv att bolla med beachbollen och de nyinförskaffade speedminton-racken, fast bara stillastående. Men det är ju ett stort steg från den tidigare sittande varianten :o)

Efter det har vi bilat till Dalarna sedan ut till Bohuslän för att pröva på västkusten. Så nu kan jag köra bil också! Inte så långt om gas- och bromspedalenerna måste användas mycket men med farthållare klarar jag i alla fall ett par timmar utan problem.

Avslutningsvis spenderar jag ett par veckor i Stockholmstrakten och bara slappar och träffar vänner. Men nu i helgen gick det fint att bolla stående med rörelse vilket var alldeles underbart! Jag kan inte göra utfall eller hoppa eller springa men jag kan i alla fall röra på mig. Hurra! Dagen efter var vi ut på en cykeltur och även det gick bra, i alla fall om jag har pedalen närmare hälen. Så nu äntligen, äntligen är det dags för kroppen att börja röra på sig. Jag har en hel del kondition och styrka att hämta tillbaka.

Promenader går också bättre och bättre. En bra dag kan jag gå ett par kilometer innan det gör ont. I början av semestern var största problemet att jag fick väldigt ont i höften av att gå men nu verkar jag ha fått till en normalgång och höften klarar sig, istället säger foten och hälsenan till när de fått nog. Tempot har jag också fått upp rätt bra, inte normalt än men korta sträckor kan jag gå ganska snabbt. Dessutom är rörligheten så pass bra att jag kan gå nerför trappor ett helt steg i taget istället för att landa med båda fötterna på samma steg - jag har dock inte lärt mig att gå ner med tårna först än, och jag kan inte gå på tå. Men nu börjar jag klara de excentriska tåhävningarna nästan utan hjälp på vägen ner :-)

1 kommentar:

  1. Härligt att läsa att det går så mycket framåt. Njut av sista veckan så ses vi på måndag :)
    Kram Pia O

    SvaraRadera