lördag 19 januari 2013

Kronisk akilles tendinos

Så... min lilla överansträngning förvandlades till kronisk inflammation. Man kan ju inte gilla ordet kroniskt i sådana här sammanhang men det betyder ju faktiskt inte livslång. Bara långvarig...

Jag var till sjukgymnasten igår och efter redogörande med en fotkunnig kollega föll domen. Det fina i kråksången är att det ska gå att bli av med så nu blir det åter till rehab. Fast bara excentriska tåhävningar. Upp på friska ner på onda. Och ont ska det göra - eller smärtsamt som de uttryckte sig. Låter väl skojigt va! Två gånger om dagen 3x15 i 12 veckor. Håhåjaja. Och inget hopptränande eller annat farligt - Ajabaja!

Kära volleyboll - När ska vi återförenas? Om 12 veckor kanske? Men min syster som alldeles samma dag tog sin examen som sjukgymnast tröstade mig med att det kan gå mycket snabbare än så. Kanske bara 8 veckor :) Skam den som ger sig! Dessutom tipsade hon om att stoppa kilar i skorna igen för att avlasta hälsenan så jag provar det också.

Nu håller vi tummarna för att det här ska funka och det snabbt!

3 kommentarer:

  1. Precis bytt från gips till ortos (en plastkänga modell STOR skidpjäxa.

    Då uppkommer problemet: Kläder!

    Vet inte ens om jag kommer ur mysbyxorna eller hur jag skall få av kalsongerna.
    Några tips?
    Funderade på att sprätta och sy in kardborre i ett par mysbyxor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Förlåt att jag inte svarat - jag har varit bortrest. Hoppas du hittat nån bra lösning... Kläder var helt klart ett problem med pjäxan. Först fick jag låna ett par träningsbyxor med knappar längst sidorna som överlevt från 80-talet. De funkade men var inte särskilt sköna. Men sedan hittade jag ett par byxor på Intersport med dragkedja hela vägen och de funkade riktigt bra så det är mitt tips. Annars hade jag ett par supervida mjukisbyxor för hemmabruk. Det går ju också att fuska och ta av sig pjäxan för av och påklädning när man ids :-)

      Sy in kardborre låter som en utmärkt idé - långt över mina syfärdigheter dock...

      Lycka till!

      Radera
  2. Hej!
    Tack för intressant blogg. Ligger ganska gå exakt 1 år efter dig så med andra ord åker ortosen av nästa vecka. Men som du nämnde tidigare så är ordinationen olika beroende på läkare/sjukgymnast och jag tar av min pjäxa över natten och även dagtid när jag gör vissa enklare rörelseövningar. Underlättar ju av/påklädning m.m.
    Återigen tack för bloggen och hoppas du blivit av med problemen.
    mvh, Niklas

    SvaraRadera