fredag 5 juli 2013

Ett år senare...

Nu är det sommar igen och ett år, två månader och två veckor sedan hälsenan gick av.

Överansträngningen och inflammationen jag fick börjar äntligen ge med sig och jag kan jogga hyfsat utan att få särskilt ont. Det funkar fortfarande inte med långa turer eller långpromenader men cykla går bra och till min stora stora lycka går det nu alldeles utmärkt att spela beachvolleyboll :o) Jag premiärspelade på nationaldagen och har spelat några gånger efter det och i foten känns det bara bra.

Underbart, härligt, fantastiskt vilken lycka!!

Den här sommaren ska jag njuta extra mycket av att kunna göra allt det där som jag inte kunde göra ifjol - jag ska paddla kajak, spela beach och traska runt i naturen och fjällvärlden. Härligt!

Den 21 april i år ringde jag sjukgymnasten - alltså precis ett år efter skadan. Det hade då gått tre månader efter att jag fått den nya diagnosen (kronisk akilles tendinos) och nytt rehab-program. Hon sa att jag försiktigt kunde börja träna igen men inte spela beach och se sommaren som en rehab-period.

Jag har mycket lydigt tagit det försiktigt men provat mer och mer och jag tänker att så länge jag inte får bestående ont så är det nog lugnt. Jag ska också fortsätta med excentriska tåhävningar ett par gånger i veckan vilket jag tyvärr inte gjort på ett tag nu. Över huvudtaget är det dåligt med rehab-träning just nu, det är svårt att motivera sig när jag kan göra så mycket annat som är roligare. Men eftersom jag förstått att fortsatt rehab är viktig även långt efter skadan ska jag försöka bättra mig på den punkten.

Men framförallt ska jag njuta :o)

Ha en skön sommar!

9 kommentarer:

  1. Hej!

    Har läst din blogg lite. Har precis själv slitit av min hälsena i en badmintonmatch för ca 1 vecka sedan. Fick ortos dag 2 så jag kan belasta foten hyfsat. Har dock ont emellanåt, framförallt på morgonen då det stramar och ilar ordentligt i benet/hälsenan. Har en fråga ang. ortorsen. Var du tvungen att ha på dig den dygnet runt även senare? Nu i början förstår jag att man måste det eftersom benet känns väldigt ömtåligt. Men … hur blir det sen. Blev det lättare för dig att gå sen? Jag har väldigt svårt att röra mig ordentligt utan att jag får ont på andra ställen som jag måste belasta extra … typ ryggen, det andra benet, foten osv. Jag är en aktiv person i vanliga fall … tränar mycket och jobbar som idrottslärare så jag är inte direkt "klen" innan. Supertacksam för svar och lite "bra att veta-info"!! maila mig gärna på lindstrom.sofie@gmail.com Mvh Sofie Lindström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för ditt inlägg! Ortosen var inte precis min vän… Tung, klumpig och obekväm men nödvändig för läkprocessen… Själv hade jag på mig den dygnet runt alla veckor jag hade den men det är olika vid olika sjukhus vad de rekommenderar. Jag tror definitivt du ska ha den på dig dygnet runt minst ett par veckor i början men det beror ju också på vad din läkare har sagt. Eftersom jag opererades hade jag inte riktigt samma situation.

      Jag mejlar ett längre svar. Hoppas allt går bra!

      // Anna

      Radera
  2. Tack för en fantastiskt innehållsrik och saklig sida!

    Man 42 år, badmintin(rel. otränad i 10 års tid.), här och fyller på statistiken...

    Strax inne i 4:e veckan(konservativ läkning - ej opererad) från det att senan gick helt av, om 7 dagar får jag belasta ortosen fullt.

    Mitt mål: att kunna gå drägligt exakt 10 veckor fr o m att hälsenan gick av och att ta mig igenom en längre flygresa utan förhöjd risk för blodpropp, p g a sedan länge inplanerad familjeresa.

    Då det finns flera spår att gå beroende på vilket sjukhus/region man hamnar på vid skadetillfället kommer här några fler tips & trix till denna mycket informativa sida(som borde passa fler än mig?).

    1)
    Försök få ett sk "Kombicast" gips i plast istället för ett gammaldags kalkgips, det är mjukt på bl.a undersidan och man kan massera vad & hål lite grand vid behov. Det är inte så klumpigt och jag skulle även tro att det andas lite bättre också(?).
    Jag själv skulle flyga(korta turer!) ett par dagar efter gipsningen och flygbolag kan stoppa personer med kalkgips pga blodproppsrisken pga bl.a kabintrycket. Kombicast gips kan lätt klippas upp eller t o m viras av med lite kraftiga nypor vid akut läge, så det blir därför inget hinder längre för flygbolagen, dock är det på egen risk skulle jag tro.

    Se video för exempel hur detta gips kan se ut, på tex en underarm:
    http://www.youtube.com/watch?v=o4G8f6ToLwg

    2)
    Efter övergång till Ortos(om så blir fallet för "dig") med vinkel -30 grader, vecka 3 & 4, spara det försiktigt uppklippta gipset(be snällt så går det säkert bra, detta har samma vinkel ca -30 grader) och byt till detta på natten då det är mkt skönare att sova med detta än med den lite tyngre och klumpigare ortosen som orsakar vridningar på knät etc helt i onödan(iallfall hos mig).
    För att få gipset att sitta så säkert som det går, använder jag breda kardborre band(hade sparat ett par stycken armbindlar som alla barn som går i skistars skidskolor får, de passade perfekt att bygga ihop runt vaden & vristen), men jag antar att enklare bred teip(i värsta fall typ silverteip om man sover oroligt...) funkar att använda istället.

    forts. följer ->

    SvaraRadera
  3. Forts...

    3)
    I min rehabinstruktion står det lite otydligt att man kan trampa lite i gipset, vrida hälen, vicka på tårna etc.
    Gällande "trampa": jag fick info från en erkänd rehab-tjej att vara noga med att fram till iallafall början av v.5, då man ställer om ortosen till -15 grader, jobba mest med att trampa ned med tårna i "spetsläget" och på det sättet aktivera vadmuskeln något(man tror att cellerna struktureras lite mer korrekt om vad muskeln får arbeta lite - för framtida bästa elastisitet) men INTE trampa ned med hälen(och tårna "upp") då en förtidigt för lång och ut-tänjd hälsena inte blir bra i längden(man skulle ev. kunna riskera att inte komma upp på tå ordentligt i framtiden utan att genomgå någon form av "förstärknings"-operation, nämner hon).
    Jag tycker detta låter väldigt logiskt och anammar det, att tänja ut senan/muskeln borde väl gå att göra m h a av endast fysisk träning antar jag, för typ hundra år sedan lärde jag ju mig att gå ned i split, det torde vara samma problematik...?

    4)
    Om du känner att Du har bråttom "tillbaka" ta reda på bra rehabklinik med mkt idrott och "sportkopplingar"(referenser!).
    Dessa 4+4 eller 2+6 veckor eller vilken metod Du behandlas med är ju väldigt generell. Kanske passar det Dig att börja belasta tidigare, släppa ortosen tidigare, börja med massage tidigt..., vi har ju alla olika förutsättningar beroende på vilket skick man är i, ålder mm. Kanske skall Du ha ortosen längre..? En erfaren rehabsjukgymnast borde kunna ge dig en lite mer individuell träning.

    5)
    Var ute i god tid:
    Rehab-ställe(om Du kan välja)
    Beställning av klackade skor
    (bra tips på denna sida att börja med hög klack redan "vecka 5" på friska foten för jämnare belastning - jag tänker prova detta, det låter klockrent!)

    Tack för Mig!
    //P
    (det ryktas om en "stövel" från dag 1 i framtiden som ersättning till gips, ortos mm - spännande...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Förlåt att jag inte svarat tidigare, jag ville ta god tid att läsa igenom ditt inlägg och sedan rann tiden bara iväg.

      Tack så mycket för dina kommentarer alla tips! Jag hoppas att många får nytta av det!

      Nu är jag nyfiken på hur det går för dig. Visst har det gått ganska precis 10 veckor sedan hälsenan gick av nu? Hur har det gått?

      // Anna

      Radera
  4. Hej Anna!

    Slet av min hälsena för några veckor sedan och har nu blivit hyffsat vän med min Ortos efter en vecka med den, snart dags för att ta bort en kil och komma närmare marken!
    Jag har en liten undran över hur du gick tillväga när du tränade och gick på gymmet, några speciella långa strumpor för att undvika att man svettas för mycket i Ortosen eller så?
    Eller tvättade du den rätt ofta, i så fall hur då? Börjar känna nu att man måste tvätta den, en veckas användande där några dagar var i högsommarvärme har gjort den riktigt sunkig nu..

    Om man nu ska tvätta den, så känns det ju inte som om man vill dränka den i vatten för då kanske det tar flera timmar innan den är torr och man kan vända den igen, så man tvingas vara utan väldigt länge..

    Tack för en bra blogg, har läst igenom alla inlägg samt de bloggar du länkade till och det har gett några bra tips samt lite uppmuntran till denna utdragna kamp tillbaka!

    MvH Markus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Markus!

      Tack för ditt inlägg!

      Tyvärr kan jag inte ge dig några tvättråd eftersom jag aldrig hade det behovet. Det var inte precis högsommarvärme när jag klampade omring i min... Dessutom tränade jag inte så hårt och länge att jag hann svettas särskilt mycket - det tar ett tag innan jag börjar svettas ordentligt om det inte är för varmt. Men jag kommer ihåg att de sa på ortopedtekniska när jag fick den att jag kunde tvätta innerskon. Den borde väl gå att torktumla till och med? Om jag var du skulle jag kontakta ortopedtekniska eller vilka det var som provade ut den åt dig och fråga. Du kanske kan få en extra innersko? Eftersom att det är viktigt att man har den på borde de vara villiga att ge dig en reserv tycker jag. De är ju verkligen för varma för högsommarvärme och träning på det kan inte bli en väldoftande upplevelse ;-)

      När jag tränade använde jag en knästrumpa, jag hade stödstrumpor från apoteket men det borde väl gå bra med vilken knästrumpa som helst så länge den går att få på.

      Hoppas du hittar någon bra lösning, det är ju skönt att kunna börja träna det som går så snart det går.

      Lycka till!

      // Anna

      Radera
    2. Tack för svar!

      Stödstrumpor har jag också, så det blir ju bra att ha under om man skall iväg och träna, med målet att svettas lite. Det knepiga blir ju om det snart blir riktigt varmt igen, det är ju inte direkt så man har knästrumpor liggande för att kunna byta i stort sett varje dag!

      Jag ringde ortopeden idag och fick lite råd, men det bottnade väl egentligen i att man skulle ha den av lite oftare och låta den lufta på kvällarna när man ligger i soffan t.ex.

      Får se om det bli av att träna något innan den åker av, denna j...a pjäxa, får nog bero lite på vädret de närmsta veckorna :)

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera